Dołącz
do projektu
Opieka koordynowana

Najnowsze informacje

Od 1. października 2022 roku została wprowadzona Opieka Koordynowana dla placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15. września 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.

Webinary

Opieka Koordynowana

Na czym polega zasada projektu?

Ośrodek POZ, który przystąpi do projektu OK sprawuje skoordynowaną opiekę zdrowotną nad pacjentem, zapewniając mu profilaktykę i kompleksowe wsparcie w chorobach przewlekłych. W ramach budżetu dedykowanego do OK lekarze z POZ mają możliwość kierowania pacjentów na określone badania, udzielania porad edukacyjnych (udzielanych przez pielęgniarkę lub lekarza), porad dietetycznych oraz konsultacji specjalistycznych w ramach opieki koordynowanej.

Jakie są główne cele opieki koordynowanej?

1
usystematyzowanie opieki nad pacjentem
2
poszerzenie możliwości diagnostycznych POZu
3
skrócenie ścieżki pacjenta do uzyskania odpowiednich świadczeń i możliwości konsultacji w ramach niektórych specjalizacji
4
zindywidualizowane planowanie leczenia pacjentów chorujących przewlekle
5
realizację programów profilaktycznych
6
ściślejszą współpracę ze specjalistami innych dziedzin zapewniającą uzyskanie informacji zwrotne o stanie pacjenta dla lekarza zlecającego
7
poprawienie jakości opieki nad chorymi wskutek prowadzonej edukacji zdrowotnej i porad edukacyjnych
8
zwiększenie wsparcia dietetycznego dla pacjentów

Obecnie świadczenia opieki koordynowanej są realizowane w zakresie czterech ścieżek:

1
kardiologiczna: nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, choroba niedokrwienna serca, migotanie przedsionków
2
diabetologiczna
3
pulmonologiczna/alergologiczna: POCHP, astma
4
endokrynologiczna: niedoczynność tarczycy, guzki pojedyncze/mnogie
Rola edukacji

Edukacja zdrowotna prowadzona na odpowiednim poziomie z zastosowaniem różnych metod i form dydaktycznych przyczynia się do poprawy poziomu zdrowia osób z chorobami układu krążenia, obniżając tym samym koszty leczenia.

Biorąc pod uwagę powszechne występowanie chorób układu sercowo-naczyniowego, zasadne wydaje się wprowadzenie działań edukacyjnych na każdym etapie leczenia, w tym także w podstawowej opiece zdrowotnej, których celem jest zapoznanie pacjentów z czynnikami ryzyka i zmotywowanie do zmiany niekorzystnych zachowań zdrowotnych.

Edukacja terapeutyczna powinna zajmować priorytetowe miejsce w działaniach leczniczych, dostarczając wiedzy na temat czynników ryzyka, oraz przygotować pacjenta do życia z chorobą i do świadomego uczestniczenia w leczeniu.

Ref: Piotr Michalski Edukacja zdrowotna pacjentów z chorobami układu sercowo-naczyniowego; Folia Cardiologica 2016 tom 11,
nr 6, strony 519-524 DOI: 10.5603/FC.a2016.0104
Najnowsze treści
edukatorWytyczne porad edukacyjnych w cukrzycy

Wytyczne porad edukacyjnych w cukrzycy

Schemat porad edukacyjnych w cukrzycy w ramach opieki koordynowanej w POZ

edukatorWytyczne konsultantów w cukrzycy

Wytyczne konsultantów w cukrzycy

Wytyczne konsultantów krajowych w dziedzinie medycyny rodzinnej oraz diabetologii dotyczące opieki nad pacjentem z cukrzycą w podstawowej opiece zdrowotnej, z...

edukatorŚcieżka diagnostyczno-terapeutyczna w cukrzycy

Ścieżka diagnostyczno-terapeutyczna w cukrzycy

Schemat diagnostyki w kierunku cukrzycy: badania przesiewowe. Interpretacja wyników zgodnie z wytycznymi konsultantów krajowych, PTD/PTMR/KLR

edukatorElementy wywiadu do porady edukacyjnej

Elementy wywiadu do porady edukacyjnej

Przykładowy zakres elementów wywiadu i badania fizykalnego koniecznego do uwzględnienia w dokumentacji porady edukacyjnej w POZ przy wizytach edukacyjnych z...

edukatorWytyczne porad dietetycznych

Wytyczne porad dietetycznych

Wytyczne Polskiego Towarzystwa Dietetyki i Krajowego Konsultanta w dziedzinie medycyny rodzinnej dotyczące udzielania konsultacji dietetycznych w ramach OK w podstawowej...

edukatorWytyczne porad edukacyjnych w kardiologii

Wytyczne porad edukacyjnych w kardiologii

Program edukacyjny w ścieżce kardiologicznej – zakresy edukacyjne do realizacji w trakcie 6 spotkań z pacjentem.

edukatorWytyczne konsultantów w kardiologii

Wytyczne konsultantów w kardiologii

Wytyczne konsultantów krajowych w dziedzinie medycyny rodzinnej, hipertensjologii i kardiologii dotyczące opieki nad pacjentem z nadciśnieniem tętniczym w podstawowej opiece...

edukatorŚcieżka diagnostyczno-terapeutyczna w nadciśnieniu tętniczym

Ścieżka diagnostyczno-terapeutyczna w nadciśnieniu tętniczym

Schemat diagnostyki nadciśnienia tętniczego: badania przesiewowe, wykonanie pomiarów RR i interpretacja.

edukatorStreszczenie webinaru bezpieczeństwo prawne

Streszczenie webinaru bezpieczeństwo prawne

Zmiany w systemie ochrony zdrowia, w którym podstawowa opieka zdrowotna (POZ) ma odgrywać istotną rolę jako koordynator opieki zdrowotnej i...